|
REC4775252 |
A Infantil també poden comptar |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil |
|
|
|
1/5/2024 - 21/5/2024 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Associació Desig d'Aprendre
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
40DA A Infantil també poden comptar
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/05/2024 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
40
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Tot el material (teoria, activitats, jocs, aplicacions en obert i recursos varis) estaran disponibles a la plataforma que tindrem compartit amb els i les participants i organitzat en diferents mòduls.
El curs de ELS PETITS TAMBÉ SABEN COMPTAR pretén oferir als educadors i educadores d’infantil una visió centrada en la participació activa dels nens i nenes a partir de la manipulació de materials i oferint estratègies i activitats que permetin al nen o a la nena anar construint poc a poc el seu coneixement matemàtic.
Es pretén aconseguir que els i les participants canviïn la seva percepció de la didàctica de les matemàtiques oferint pautes, exemples, materials manipulatius, metodologia … per tal de treballar de manera més competencial i proper als i les alumnes.
El curs s’inicia a través d’una aproximació conceptual de la metodologia i model pedagògic que s’han desenvolupat recentment. S'exposa el que es considera una metodologia activa i manipulativa, i quins elements han de desenvolupar-se perquè es pugui portar a terme de manera adequada.
Treballarem activitats i tasques que potenciïn la competència lingüística, l’aprenentatge cooperatiu, aspectes emocionals, el raonament matemàtic, el diàleg matemàtic, rutines diàries matemàtiques, estratègies i raonaments matemàtics …
La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a través de la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola. I sempre amb l'acompanyament de la formadora.
-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.
-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
|
| |
Objectius |
-Iniciar canvis metodològics per a l’aprenentatge de les matemàtiques.
-Proposar pautes i/o tipus d’activitats per tal d’establir rutines d’aula que facilitin l’aprenentatge.
-Promoure una visió positiva respecte les matemàtiques entre els i les alumnes.
-Valorar la importància del material manipulable per tal de passar del coneixement concret a l'abstracte.
-Treballar amb el material manipulable per introduir i anar interioritzant el sentit numèric de les diferents operacions bàsiques i la resolució de problemes.
-Justificar la importància d’assolir el sentit numèric i reforçar-lo a través del càlcul mental.
|
| |
Continguts |
MÒDUL 1: Comptatge a infantil. GRAELLES DE 5 I DE 10.
1.1. Utilització de la graella de 5 i de 10 fins arribar al concepte de desena.
1.2. El comptatge mitjançant la utilització de manipulables.
1.3. Treball de la composició - descomposició dels nombres.
MÒDUL 2: Comptatge a infantil. REKENREK I LA CADENA DE BOLES.
2.1. Utilització del REKENREK i la CADENA DE BOLES per a treballar el quadre numèric, la diferència entre unitats i desenes, i el càlcul.
2.2. Desenvolupament del sentit numèric de l'alumne i l'alumna a través del joc cooperatiu: Math games.
2.3. Introducció de la suma i la resta mitjançant la utilització d’aquest material.
MÒDUL 3: Geometria infantil i discurs matemàtic.
3.1. Ús del material manipulable per introduir la geometria a infantil, les seriacions i la lògica.
MÒDUL 4: Diàleg matemàtic: RESOLUCIÓ DE PROBLEMES I CÀLCUL MENTAL.
-Presentació de la metodologia i el material per a treballar el càlcul mental dins l’aula : NUMBER TALKS.
|
| |
Formador/a |
Marta Alemany
|
| |
Avaluació |
Pla d'avaluació de l'activitat:
Posada en pràctica i entrega d’evidències d’algunes de les activitats presentades als diferents mòduls.
L'avaluació d’aquest curs es desenvoluparà des d’una perspectiva formadora i integrada dins dels continguts que es pretén que adquireixin els i les participants. Es pretén canviar la mirada i la manera de fer les matemàtiques per mitjà de la reflexió i els comentaris a través del fòrum. Aquest serà un espai per exposar la percepció que es té vers l’àrea.
També s’integraran activitats relacionades amb els diferents models pedagògics mostrats, de forma que els i les participants puguin utilitzar aquestes activitats en el seu propi context. De tal manera hauran de presentar diferents tasques mostrant evidències a través de fotografies.
Per poder certificar el curs, hauran de realitzar totes les tasques (comentaris en el fòrum, disseny de propostes i enquesta de satisfacció) en el temps previst.
Tasques d'aprofitament que la i el participant haurà fet:
Mòdul 1:
-Tasca al fòrum: Reflexió inicial sobre la importància del comptatge a educació infantil a través dels manipulables.
-Proposta d’activitat: Envia un disseny d’activitat amb explicació i evidències (en fotografies o vídeo) utilitzant uns dels materials proposats: la graella de 5 i/o de 10.
Mòdul 2:
-Tasca al fòrum: Per què utilitzar els manipulables en les sessions de matemàtiques?
-Proposta d’activitat: Envia un disseny d’activitat amb explicació i evidències (en fotografies o vídeo) dels continguts treballats a partir del Rekenrek i/o la cadena de boles.
Mòdul 3:
-Tasca al fòrum: Quina importància té la geometria a infantil dins el discurs matemàtic?
-Proposta d’activitat: Envia un disseny d’activitat amb explicació i evidències (en fotografies o vídeo) del contingut treballat.
Mòdul 4:
-Tasca al fòrum: Quins “problemes” tenim amb els problemes? Com treballem el càlcul mental?
-Proposta d’activitat: Envia un disseny d’activitat amb explicació i evidències (en fotografies o vídeo) del contingut treballat: resolució de problemes i càlcul mental
-Qüestionari final d’avaluació.
- Formulari de satisfacció.
|
| |
Requisits de certificació |
Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
|
| |
Persones destinatàries |
Infantil.
|
| |
E-mail |
desigdaprendre@gmail.com
|
| |
|
|
|